Retningslinjer for angrerett
14 dagers angrerett
Etter forbrukerkjøpsloven har du full angrerett i 14 dager etter at du har mottatt bestillingen din i postkassen, eller når du har hentet den ut fra avtalt leveringssted. Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt. Angreretten omfatter også varer du har kjøpt på salg.
For at angreretten skal gjelde må følgende vilkår være oppfylt:
-
Melding om at du ønsker å benytte deg av angreretten skal være gitt til MEA NANI JEWELLERY innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
- Varen skal sendes tilbake i samme stand som da du mottok den. Eventuelle merkelapper må være på og varen må være uten lukt eller flekker. Varen skal sendes i retur i sin originale emballasje der dette er mulig.
- Angreretten gjelder ikke varer som av hygieniske årsaker ikke kan selges på nytt. Det betyr at dersom forseglingen er brutt for for varer som piercing-øredobber kan du ikke sende disse i retur.
Slik starter du en retur:
- Gi oss melding om at du ønsker å returnere varen din. Dette gjør du ved å
a) sende oss en e-post på post@meanani.no
eller
b) Du kan du klikke på profilikonet i butikknavigasjonen for å starte en retur:
Du logger inn på kontoen ved å skrive inn e-postadressen din i feltet "e-post adresse", og klikk deretter på "fortsett". Gå deretter til e-postkontoen din og kopier den sekssifrede bekreftelseskoden fra e-post meldingen. Gå tilbake til nettbutikken og angi bekreftelseskoden. Klikk på bestillingen returen gjelder. Hvis bestillingen inneholder mer enn én vare velger du varene du ønsker å returnere. Velg returårsak og trykk på knappen "Forespør retur".
Dersom melding om retur er mottatt innen angrefristens utløp, vil du få tilsendt en fraktetikett på e-post som du kan skrive ut og legge i plastlommen som fulgte med varene du mottok. Benytt fortrinnsvis emaballasjen du fikk fra oss, eller dersom dette ikke er mulig, benytt annen passende emballasje. (Dersom du ikke har mulighet til å skrive ut returetiketten selv, gi oss beskjed på post@meanani.no. Vi vil da sende deg en ferdig printet returetikett pr. brevpost. )
-
Fest plastlommen med den ferdig utfylte returetiketten slik at den er godt synlig utenpå pakken. Ved bruk av returetiketten belastes du kr. 49,- i returgebyr for å dekke returkostnaden. Pass på at tidligere fraktetikett er dekket over/ ikke lenger er synlig.
- Fyll ut angrerettskjemaet som var vedlagt din bestilling og legg dette i pakken, sammen med varen(e) du ønsker å returnere.
- Lever retursendingen til nærmeste Posten/Bring utlevering sted. Merk deg at pakken ikke kan sendes med Helt Hjem, Post Nord eller andre transportører.
-
Vi vil varsle deg på e-post når vi har mottatt og inspisert returen din og gi deg beskjed om refusjonen ble godkjent eller ikke. Dersom det viser seg at det foreligger mangler ved varen (f.eks. skader på produktet, originalemballasje eller det f.eks mangler deler) vil dette kunne påvirke varens verdi. I slike tilfeller forbeholder vi oss retten til å kunne redusere refusjonsbeløpet tilsvarende verditapet.
NB! Dersom du velger en annen forsendelsesmetode og/eller velger å ikke benytte deg av vedlagt returetikett, må du stå for hele returkostnaden, selv om denne skulle vise seg å bli høyere enn returgebyret vårt på 49,- kroner.
Du er selv ansvarlig for at pakken kommer frem til oss når du returnerer varer. Det innebærer at du alene er ansvarlig for pakkens innhold frem til vi mottar returen din. På bakgrunn av dette anbefaler vi deg på det sterkeste å bruke returlappen som du har fått tilsendt fra oss ved retursendinger. Dersom du likevel velger å benytte deg av en annen forsendelsesmetode, bør du sørge for å sende pakken med sporing slik at du er forsikret.
Bytte til en annen vare
Dersom årsaken til at du angrer på kjøpet er at du ønsker å bytte produktet i en annen vare, er den raskeste måten å sikre at du får det du vil ha å returnere varen du har kjøpt og når returen er akseptert - foreta et eget kjøp for den nye varen.
RETUR VED KJØP VIA KLARNA
For ordre med Klarna som betalingsmetode må du logge inn på din Klarna-konto og registrere at du har sendt en retur. Klarna vil da fryse din faktura til din retur er behandlet. For refusjoner er det Klarna som håndterer tilbakebetalinger.
Om du har noen ytterligere spørsmål om bytte og retur kontakt oss på e-postadresse post@meanani.no
Dersom du vil reklamere på en vare
Vennligst inspiser bestillingen din ved mottak og kontakt oss umiddelbart hvis varen er defekt, skadet eller hvis du mottar feil vare, slik at vi kan evaluere problemet og rette feilen. I henhold til forbrukerkjøpsloven har du som hovedregel reklamasjonsrett i 2 år fra du mottok varen. Dette forutsetter at du gir oss beskjed innen rimelig tid og at du fremlegger kvittering og/ eller ordrenummer som viser at varen er kjøpt hos oss. Reklamasjonsretten vil kunne bortfalle dersom produktet er utsatt for unormalt mye slitasje eller feilbehandling fra din side.
Det skjer heldigvis ikke så ofte, men skulle du være så uheldig og oppleve et problem med en vare kjøpt på www.meanani.no kan du kontakte kundeservice for hjelp og reklamasjon. For å kunne gi best mulig service, trenger vi informasjon om varen, hva slags feil du opplever, og kvittering eller ordrenummer. Send oss gjerne bilder eller video.
Viktig! Ikke send oss produktet i retur ved reklamasjon! Ta først kontakt med kundeservice på e-postadressen post@meanani.no så hjelper vi deg videre og blir enige om en løsning.
Tilbakebetaling av kjøpsbeløp ved retur og reklamasjon:
Når vi mottar en retur vil du få en bekreftelse fra oss på e-post. Dersom returen skyldes at du angrer på kjøpet ditt vil du etter at varene er inspisert og godkjent av oss, få refundert kjøpsbeløpet - minus returgebyret på kr. 49,- på den opprinnelige betalingsmåten, innen 10 virkedager. Husk at det kan ta litt tid for banken eller kredittkortselskapet å behandle og bokføre refusjonen også. Ved mottak av retur som skyldes at vi har godkjent reklamasjonen din, vil du få refundert kjøpsbeløpet i sin helhet, eventuelt beløpet vi har blitt enige om basert på årsaken til reklamasjonen.
Hvis det har gått mer enn 15 virkedager siden vi godkjente returen og du fortsatt ikke har fått refundert det aktuelle beløpet, må du kontakte oss på post@meanani.no slik at vi kan få undersøkt årsaken til den eventuelle forsinkelsen og raskest mulig ordne opp i problemet.